قطعات اصلي آسانسور چيست ؟

بهترين مرجع آسانسور در ايران

قطعات اصلي آسانسور چيست ؟

۱۲ بازديد

آسانسور الكتريكي : از تجهيزات حمل و نقل براي بالا بردن اجسام يا انسان ها از دو تا چند طبقه محسوب مي شود و شامل يك كابين براي حمل سرنشينان يا بار بوده كه بين ريل هاي راهنماي محكمي به صورت عمودي و يا با شيب كمتر از ۱۵ درجه نسبت به خط قائم حركت مي كند.
براي ذكر قطعات آسانسور در ابتدا بايستي به موارد زير توجه داشته باشيد:
ساخت تمام آسانسور ها يكسان نمي باشد.
ويژگي هاي آسانسور و نحوه عملكرد آنها ممكن است از يك آسانسور تا ديگري متفاوت باشد.
بنابراين، در ابتدا اجزاي اصلي آسانسورهاي استاندارد را كه در تمام انواع آسانسورهاي كششي شامل مي شود نشان خواهيم داد.
انواع استاندارد آسانسور:
يك آسانسور استاندارد با توجه به ميزان حمل بار به انواع زير طبقه بندي ميگردد:
نوع (I) : ميزان حمل بار از ۳۲۰ كيلوگرم تا ۸۰۰ كيلوگرم مي باشد.
نوع (II) : ميزان حمل بار به بيش از ۸۰۰ كيلوگرم و تا ۱۶۰۰ كيلوگرم مي باشد .
نحوه قرارگيري آسانسور هاي استاندارد:
آسانسور هاي استاندارد مي توانند در چهار حالت زير قرار بگيرند:
آرايش (A) : كابين با درب باز شو از طرفين و وزنه تعادل در ديوار پشت واقع شده است.
آرايش (B) : كابين با درب بازشو از مركز و وزنه تعادل در ديوار پشت واقع شده است.
آرايش (C) : كابين با درب بازشو از طرفين و وزنه تعادل در يك طرف قرار دارد.
آرايش (D) : كابين با درب بازشو از مركز و وزنه تعادل در يك طرف قرار دارد.
قطعات اصلي آسانسور
آسانسورهاي استاندارد شامل اجزاي اساسي زير است:
۱) كابين
۲) چاله آسانسور
۳) سيستم ماشين / درايو
۴) سيستم كنترل
۵) سيستم ايمني
اول: كابين آسانسور
 

كابين آسانسور وسيله اي براي حمل سرنشينان يا بار در طبقات مختلف ساختمان مي باشد كه معمولا از يك قاب فلزي سنگين تشكيل شده است و يك جعبه فلزي به همراه صفحات چوبي را در بر مي گيرد.
انواع كابين آسانسور:
كابين استاندارد آسانسور را مي توان با توجه به تعداد ورودي و نحوه قرارگيري آنها به شرح زير طبقه بندي كرد:
۱) كابين عادي
۲) كابين دو درب كنار هم
۳) كابين دو درب روبروي هم
اندازه هاي استاندارد كابين :
 براي جلوگيري از اضافه بار در كابين آسانسور توسط سرنشينان، ميزان وزن قابل تحمل در كابين بايستي محدود شده و وابسته به ميزان بار اسمي آسانسور باشد .
تعداد سرنشينان آسانسور را ميتوان از فرمول به دست آورد:
تعداد مسافران = وزن آسانسور تقسيم بر۷۵
كه در آن ۷۵ نشان دهنده وزن متوسط ​​يك فرد به كيلوگرم مي باشد.
مقدار به دست آمده براي تعداد سرنشينان آسانسور را بايستي به نزديكترين عدد صحيح گرد كرد.
تعاريف زير براي در نظر گرفتن ابعاد كابين بسيار مهم است:
عرض كابين (CW) : ابعاد افقي بين سطوح داخلي ديواره كابين به موازات قسمت ورودي كابين و ۱متر بالاتر از كف كابين .
ارتفاع كابين (CHH) : فاصله عمودي در داخل كابين بين آستانه ورودي و سقف سازه اي كابين مي باشد . اتصالات نور و سقف كاذب در داخل اين ابعاد جايگزاري شده اند .
عمق كابين (CD) : ابعاد افقي بين سطوح داخلي ديواره هاي كابين كه با زاويه قائم نسبت به عرض كابين و در ۱۱متر بالاتر از كف آن قرار دارد ، اندازه گيري مي شود .
قطعات كابين آسانسور:
كابين آسانسور از اجزاي زير تشكيل شده است:
۱) كاراسلينگ ، يك چارچوب فلزي متصل به سيستم تعليق آسانسور تعليق،
۲) كابين آسانسور،
۳) لوازم جانبي مكانيك كه عبارتند از:
درب كابين و اپراتور درب.
كفشك هاي راهنما.
دستگاه محافظ درب.
كاراسلينگ:
كاراسلينگ كابين علاوه بر عملكرد كاهش لرزش كابين آسانسور در حين حركت ، عامل اصلي ميزان حمل بار در كابين مي باشد.
انواع كاراسلينگ:
كاراسلينگ داراي دو نوع اصلي به شرح زير مي باشد:
سيستم تعليق ۱- ۱.
سيستم تعليق ۲- ۱.
آنها ممكن است با سيستم بدون ترمز و يا همراه با ترمز عرضه شوند.
اجزا اصلي كاراسلينگ:
A – سردرب بالا:
سر درب بالاي كاراسلينگ عامل تعليق كابين بوده كه مي توان آن را در انواع (۱-۱) يا (۲-۱۱) طبقه بندي كرد و از يك جفت قرقره از جنس پلي آميد با قطر ۳۶۰ ميلي متر استفاده مي كند و همچنين براي سوار كردن غلطك هاي كفشك راهنما بكار برده مي شود . سيستم بست ترمز نيز در سردرب بالايي نصب شده است.
B – سردرب پايين:
 سر درب پايين ، حمل كننده كف كابين بوده كه اين كار را از طريق فنرهاي فشاري نصب شده در پايين ترين بخش كابين انجام مي دهد . چرخ دنده ايمني نيز در سر درب پايين نصب شده و عملكرد تحريكي خود را با يك سيستم ارتباط برشي انجام مي دهد.
C – قاب كناري:
قاب كناري قابل تنظيم ارتفاع ، شامل دو قطعه بهم پيچده و بسته شده به هر دو سردرب بالا و پايين است.
كابين آسانسور:
 كابين آسانسور بايستي به طور كامل توسط ديوارها، كف و سقف بسته شده باشد ، تنها راه باز به سمت بيرون در كابين شامل درب ورودي كابين ، درب اضطراري و سيستم تهويه آن مي باشد.
كف كابين
 كف ماشين بايستي داراي مقاومت مكانيكي كافي براي حفظ نيروهاي وارد شده در حين عمليات عادي ، عمليات دنده ايمني و تاثير كابين به بافرهاي خود باشد.
اندازه كف كابين به همان اندازه كابين (عرض و عمق) است و ميزان گسترگي كف كابين تعيين كننده ميزان بازشوي درب مي باشد.
كف كابين مي تواند داراي پوشش پي وي سي ، سنگ مرمر يا گرانيت بوده و نيز مي توان آن را با توجه به نيازهاي سليقه اي مشتري سفارش داد.
سقف كابين:
سقف كابين طوري طراحي شده است كه قادر به پشتيباني از دو نفر در طول عمليات تعمير و نگهداري و بدون تغيير شكل دائمي درآن ميباشد.
سقف كابين نيز براي نصب درب هاي اضطراري، دستگاه تهويه و نرده بكار برده مي شود .
ديوار هاي كابين
صفحات فولادي بكار برده شده در ديوارهاي كابين در انواع ، اندازه ها و جنس هاي مختلف بكار برده مي شوند. ۳۳ مدل صفحه ي كابين به شرح زير موجود مي باشد :
صفحات جانبي، كه رايج ترين صفحات مورد استفاده در كابين ها بوده كه مي توان آنها را در ديواره هاي جانبي و در ديوار پشتي بكار برد.
صفحات پشتي، كه تنها در سمت راست و چپ گوشه هاي صفحه پشتي بكار برده مي شوند.
صفحات COP، كه براي سوار كردن شاسي كابين بكار برده مي شوند .
ديوارهاي كابين بر طبق نياز مشتري مي تواند از جنس استيل در طرح ها و رنگ هاي متفاوت باشد.
صفحات جلويي
 نحوه قرارگيري صفحات جلو كابين ميزان ارتفاع و بازشوي درب ها را تعيين مي كند . دو نوع از صفحات جلوي كابين وجود دارد كه شامل صفحات جانبي و بالايي مي باشند.
COP شاسي كابين
COPP يا شاسي كابين در واقع صفحه اي در كابين مي باشد كه شامل كنترل هاي عملكردي كابين مانند دكمه هاي فشار طبقه ، باز يا بسته كردن درب ها ، زنگ اضطراري جهت توقف و هر دكمه يا سوئيچ هاي ديگري كه نقش كليدي براي انجام عمليات مورد نياز است ، مي باشد.
دستگيره كابين
دستگيره كابين جهت محافظت و تكيه دادن سرنشينان به كار برده مي شود.
كابين آسانسور معمولا داراي يك دستگيره در يك سمت ، دو سمت يا همه جهت هاي كابين مي باشد.
حداقل در يك سمت كابين بطور حتم دستگيره موجود مي باشد .
بر اساس نياز هاي مشتري ، دستگيره ها در جنس هاي و رنگ هاي متفاوت عرضه مي شوند.
دو نوع دستگيره موجود مي باشد ، دستگيره استوانه اي و تخت.
سقف كاذب
سقف كاذب منبع اصلي نور در كابين آسانسور است، براي روشنايي داخل كابين آسانسور طراحي هاي متنوعي موجود مي باشد.
نورپردازي و روشنايي چراغ فلورسنت و يا تركيبي از اين دو از رايج ترين عناصر روشنايي مي باشد كه براي داخل كابين استفاده مي شود.
درب خروج اضطراري
درب خروج اضطراري مي تواند به راحتي با استفاده از كليد هاي مثلثي (۱) از داخل كابين و همچنين بدون نياز به كليد از خارج از كابين باز شود .
 سوئيچ هاي ايمني برق كه براي متوقف كردن آسانسور در صورت موثر نبودن سيستم قفل بكار برده مي شود ، به بخش كناري درب خروج اضطراري متصل شده اند.
اندازه درب خروج اضطراري ۶۰۰×۴۰۰mmm اجازه ميدهد كه در مواقع ضروري نجات سرنشين هاي آسانسور و همچنين تخليه آن به راحتي امكان پذير باشد.
انواع نرده
درصورتي كه فاصله آزاد بين سقف و ديوار چاهك آسانسور بيش از ۰.۳ متر باشد ، سقف كابين بايستي به همراه نرده نصب گرديده باشد.
لبه محافظ پا
 لبه محافظ پا در پايين برخي از كابين ها نصب شده است. اين حفاظ در صورتي كه كابين در طبقه دلخواه قرار نگرفته باشد و درب هاي آن باز باشد ، سرنشينان را از قرارگرفتن در معرض چاهك باز زير كابين محافظت مي كند . اندازه طولي اين حفاظ بين ۲۱ “و ۴۸” است.
لوازم جانبي مكانيكي : كه عبارتند از:
درب كابين و اپراتور درب
انواع درب كابين :
۴ مدل معمول درب كابين به شرح زير وجود دارد:
درب بازشو از بغل تك لته : متشكل از يك يك لته درب مي باشد كه به صورت كشويي باز مي شود.
 دو لته تك سرعته سانترال : شامل دو لته درب بوده كه به طور همزمان به سرعت و با حركتي بي صدا باز و بسته مي شوند . سوار شدن سرنشينان در اين مدل از درب ها سريع تر از نوع كشويي مي باشد.
 دولته بازشو از بغل دو سرعته : شامل دو لته متصل به هم مي باشند . يكي از لته هاي درب با سرعتي دو برابر لته درب ديگر حركت مي كند به طوري كه هر دو درب همزمان در موقعيت باز شدن قرارمي گيرند.
دولته دوسرعته سانترال: همانند درب هاي سانترال تك سرعته مي باشند با اين تفاوت كه شامل چهاراپراتور درب مي باشند.
روش هاي عمليات درب:
 درب هاي آسانسور معمولا توسط يك بخش قدرتي كه در بالاي كابين آسانسور واقع شده است ، باز و بسته مي شوند. هنگامي كه كابين آسانسور با سطح طبقه همتراز شود ، بخش قدرتي باعث باز يا بسته شدن درب هاي كابين مي شود. يك بخش بازو مانند به نام CAM غلطك هاي روي درب چاهك آسانسور را به هم متصل مي كند. بخش قدرتي درب هاي كابين را باز مي كند كه به نوبه خود باعث باز شدن درب هاي چاله مي شود. غلطك ها و بازوي درب كابين ممكن است در آسانسور هاي مختلف متفاوت باشد اما همه آنها در اصل يك كار مشترك را انجام مي دهند.
اپراتوردرب : يك دستگاه موتور حركتي بر روي كابين آسانسور نصب شده است كه درب هاي كابين را باز و بسته مي كند.
كفشك هاي راهنما
 كفشك هاي راهنما ، دستگاه هايي مي باشند كه عمدتا براي هدايت كابين و وزنه تعادل در طول مسير ريل هاي راهنما بكار برده مي شوند . آنها همچنين جهت اطمينان در حداقل رساندن حركات جانبي كابين و وزنه تعادل در مسير حركت ريل هاي راهنما مي باشند .
دو نوع كفشك راهنما به شرح زير وجود دارد:
۱۱- غلطك هاي راهنما : كفشك هاي راهنمايي مي باشند كه از غلطك هايي تشكيل شده اندكه به جاي سر خوردن بر روي ريل ، بر روي آن ها مي چرخند (مجموعه اي از سه چرخ كه درخلاف ريل هاي راهنما مي چرخند) .
۲۲- نوع دوم كفشك هاي راهنمايي مي باشند كه به سادگي بر روي ريل ها سر مي خورند . بست غلطك ممكن است از جنس فلز باشد كه در اين صورت نيازمند روغن كاري ريل هاي راهنما مي باشد و يا از جنس پلاستيك بوده و بطور خودكار روغن كاري مي شود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.