خدمات آسانسور درسا

بهترين مرجع آسانسور در ايران

انواع آسانسور كششي

۷ بازديد

انواع آسانسور به نوعي از تجهيزات گفته مي شود كه اجسام مختلف اعم از مسافر و بار را در محل هاي مختلف از جمله ساختمان ، كشتي و يا مكان هاي ديگر به صورت عمودي جابه جا و به بالا يا پايين منتقل  ميكند .

آسانسور ها عمدتا به وسيله ي موتور هاي الكتريكي كار مي كنند كه به وسيله ي كابل كششي و يا سيستم هاي تعادل مجهز به  وزنه و چاه و يا بوسيله ي پمپ مايع هيدروليك براي به حركت در آوردن جك استفاده مي كند .

براي جابه جايي و حمل سرنشينان در يك ساختمان از سه راهكار : آسانسور ، پله برقي و يا پياده رو متحرك ميتوان استفاده كرد ،  اين تجهيزات با توجه به ميزان استفاده با قدرت هاي مختلف طراحي و ساخته مي شوند .

شاخص هاي مهم براي طراحي انواع آسانسور :

  • مكانيسم چاله
  • استفاده هاي ويژه
  • محل قرارگيري آسانسور
  • نوع ساختمان
  • ارتفاع ساختمان
  • مكانيسم چاله

انواع آسانسور ها با توجه به ساختار چاه به دسته هاي زير تقسيم مي شوند :

  • آسانسور هاي شيشه اي
  • آسانسور هاي بالا برنده
  • آسانسورهاي هيدروليك
  • آسانسورهاي كششي

 

در ادامه به توضيح انواع آسانسور هيدروليك مي پردازيم :

انواع آسانسور هيدروليكانواع آسانسور هيدروليك

آسانسور هاي هيدروليك عمدتا به وسيله ي يك پيستون در قسمت پاييني آسانسور نگه داشته شده و به سمت بالا حركت داده  مي شوند .

اين نوع از آسانسور ها براي ساختمان هاي كم ارتفاع كه داراي حدودا ۲ الي ۸ طبقه مي باشند كاربرد دارد و داراي سرعت دويست فوت در دقيقه مي باشند .معمولا موتورخانه ي آسانسور هاي هيدروليك در پايين ترين سطح مجاور به چاهك آسانسور واقع شده است .

 

آسانسور هاي هيدروليك عمدتا از دو نوع اصلي به شرح زير ساخته شده اند :

 

انواع آسانسور هيدروليكانواع آسانسور هيدروليك

۱ – آسانسور هاي هيدروليك معمولي به همراه چاهك يا چاله

اين نوع آسانسور هيدروليك داراي يك طناب قرقره در كف چاهك آسانسور قرار دارد كه با پايين آمدن آسانسور ، پيستون جمع شده را پذيرا مي باشد .

در بعضي اشكال از اين نوع آسانسور ها ، يك پيستون تلسكوپي موجود است كه فرو ريخته و نيازمند به يك سوراخ كم عمق درزير چاهك دارد.

حداكثر مسافتي كه اين نوع آسانسور مي تواند حركت كند ۶۰ فوت مي باشد .

۲ – آسانسور هاي هيدروليك فاقد چاهك يا چاله

اين آسانسور ها داراي يك پسيستون در دو طرف كابين مي باشند كه داراي سه مدل زير مجموعه مي باشد .

انواع آسانسور

  • آسانسور هاي هيدروليكي طنابي

در اين مدل از آسانسور از تركيب طناب و يك پيستون براي حركت دادن آنها استفاده مي شود . اين آسانسور ها توانايي حركت تا ۶۰ فوت را دارند .

  • آسانسور هاي هيدروليكي تلسكوپي

در اين نوع از پيكر بندي  پيستون هاي تلسكوپي در بالاي چاهك آسانسور ثابت مي باشند و داراي دو و يا سه قطعه ي تلسكوپي مي باشد كه قابليت حركت تا ۵۰ فوت را دارند .

  • آسانسور هاي هيدروليكي بدون تلسكوپ و يا غير تلسكوپي

اين مدل داراي يك پيستون بوده و تا ارتفاع ۲۰ فوت را مي تواند طي كند .

قطعات اصلي آسانسور چيست ؟

۵ بازديد

آسانسور الكتريكي : از تجهيزات حمل و نقل براي بالا بردن اجسام يا انسان ها از دو تا چند طبقه محسوب مي شود و شامل يك كابين براي حمل سرنشينان يا بار بوده كه بين ريل هاي راهنماي محكمي به صورت عمودي و يا با شيب كمتر از ۱۵ درجه نسبت به خط قائم حركت مي كند.
براي ذكر قطعات آسانسور در ابتدا بايستي به موارد زير توجه داشته باشيد:
ساخت تمام آسانسور ها يكسان نمي باشد.
ويژگي هاي آسانسور و نحوه عملكرد آنها ممكن است از يك آسانسور تا ديگري متفاوت باشد.
بنابراين، در ابتدا اجزاي اصلي آسانسورهاي استاندارد را كه در تمام انواع آسانسورهاي كششي شامل مي شود نشان خواهيم داد.
انواع استاندارد آسانسور:
يك آسانسور استاندارد با توجه به ميزان حمل بار به انواع زير طبقه بندي ميگردد:
نوع (I) : ميزان حمل بار از ۳۲۰ كيلوگرم تا ۸۰۰ كيلوگرم مي باشد.
نوع (II) : ميزان حمل بار به بيش از ۸۰۰ كيلوگرم و تا ۱۶۰۰ كيلوگرم مي باشد .
نحوه قرارگيري آسانسور هاي استاندارد:
آسانسور هاي استاندارد مي توانند در چهار حالت زير قرار بگيرند:
آرايش (A) : كابين با درب باز شو از طرفين و وزنه تعادل در ديوار پشت واقع شده است.
آرايش (B) : كابين با درب بازشو از مركز و وزنه تعادل در ديوار پشت واقع شده است.
آرايش (C) : كابين با درب بازشو از طرفين و وزنه تعادل در يك طرف قرار دارد.
آرايش (D) : كابين با درب بازشو از مركز و وزنه تعادل در يك طرف قرار دارد.
قطعات اصلي آسانسور
آسانسورهاي استاندارد شامل اجزاي اساسي زير است:
۱) كابين
۲) چاله آسانسور
۳) سيستم ماشين / درايو
۴) سيستم كنترل
۵) سيستم ايمني
اول: كابين آسانسور
 

تاريخچه ي آسانسور در ايران و سراسر جهان

۶ بازديد

آسانسور

 

از دير باز تا كنون مساله ي جابه جايي آب از معضلات انسان بوده است ، بعده ها اين خود آب بود كه در توليد نيرو براي جابه جايي اجسام نقش به سزايي را ايفا كرد كه در آغاز انقلاب صنعتي هنگامي كه آب به بخار تبديل شد ، تبديل به خدمتگذاري قدرتمند گرديد .

جالب است بدانيد آسانسور هاي اوليه توسط نيروي آب به حركت در مي آمدند .

بخار آب كه نقش وزنه ي تعادل آسانسور را بازي و كابين را به به بالا مي كشيد بخار آب واسطه اي براي بالا وپايين كشيدن يك پيستون درسيلندر  پيش راندن يك موتور رانش مستقيم ويا كشيدن يك كابل بود .

نيروي آب ميتوانست با قدرت عظيم خود بار هاي سنگيني را به سمت بالا بكشد .

“درطول دوره استفاده ازسيستم هيدروليك صنعت آسانسور آموخت كه چگونه با استفاده ماهرانه ازوزنه تعادل و آكومولاتور فشارآب راافزايش  دهد”

در ابتداي استفاده از اين فن آوري فقط بار هاي بزرگ توسط سيستم هاي هيدروليك در اسكله ها ، كارخانه ها و كارگاه ها جابه جا مي شدند .